فصل اول_ اجتماعی بودن به چه معناست؟

اجتماعی بودن به چه معناست- قسمت چهارم- عوامل موثر در استراتژی محتوا برای شبکه‌های اجتماعی

با استفاده از محتوا تلاش می‌کنیم تا بر روی مخاطبین هدفمان تأثیر بیشتری بگذاریم. برای اینکه بتوانیم اثر گذاری محتوایمان را افزایش دهیم و مخاطبین اصلی و مورد نظرمان را از این طریق توسعه دهیم؛ باید به سه فاکتور مهم توجه داشته باشیم.

اولین فاکتور با ارزش در تدوین استراتژی محتوا برای شبکه‌های اجتماعی، بازار یا همان مارکت است. با بهره‌گیری از محتوا، تلاش می‌کنیم در مخاطبین با ارزش کسب‌وکارمان نفوذ کنیم تا بتوانیم درباره نیازها، ارزش‌ها، سوالات و خواسته‌هایشان اطلاعات به دست بیاوریم. به این ترتیب میتوانیم با داده‌های حاصل بهترین استراتژِی برای ایجاد تعامل بالا میان بیزینس و مخاطب را طراحی کنیم.

 

مسئله دومی که باید به آن توجه داشته باشیم، پیامی است که می‌خواهیم به مخاطب منتقل کنیم و از طریق آن با او وارد تعامل شویم. این پیام‌ها می‌توانند از طریق پست‌های بلاگ یا از هر طریق ارتباطی دیگری که برای برقراری رابطه با مخاطب در نظر گرفته‌ایم، به گوش او برسد. در نتیجه ما باید پیام‌هایی که می‌خواهیم به وسیله آن‌ها با مخاطبانمان ارتباط برقرار کنیم را از طریق توسعه محتوا به دست او برسانیم. سپس مرحله بعدی استفاده از رسانه‌های متفاوت برای برقراری ارتباط اثربخش است.

 

امروز مردم از انواع متفاوت مدیا برای برقراری ارتباط استفاده می‌کنند. در گذشته محتوا در شکل برگه‌های چاپ شده به دست مخاطب می‌رسید. در عصر حاضر ما هر کداممان با انواع محتوا اعم از صدا، ویدئو، انیمیشن، عکس، وبینار، محتوای زنده و … استفاده می‌کنیم. مسئله‌ای که به عنوان صاحب یک کسب‌وکار لازم است به آن توجه کنید این است که، از رسانه‌ای باید برای برقراری ارتباط استفاده کنید که می‌دانید مخاطبین اصلی و ارزشمندتان نیز به آن‌ها مشتاق‌تر هستند. اگر این مرحله را به خوبی طی کنید و در جای درستی قرار بگیرید؛ می‌توانید آسوده خاطر باشید که در فصل مشترک سه فاکتور مهم در اثر بخشی محتوا قرار گرفته اید.

۱ _ تمرکز بر بازار هدف

اولین عامل اثرگذار در تدوین استراتژی محتوا برای شبکه‌های اجتماعی، بازار هدف است. اگر مخاطب اصلی خود را مشخص نکنیم و رفتارها و برخوردهایش را بررسی نکنیم؛ به هیچ عنوان نمی‌توانیم محتوای مناسب برای او تهیه کنیم. در حقیقت هدف ما از خلق محتوا در شبکه اجتماعی، ایجاد ارتباط با مخاطب است. برای برقراری ارتباط اثربخش باید مخاطب و بازار هدف را به خوبی شناسایی کنیم.

 

 

قبل از تهیه هر بخشی از محتوا، نیاز دارید با مخاطبین و بازار مورد هدف خود آشنا شوید. برای این آشنایی نیاز به یک سری اطلاعات متنوع درباره آن‌ها دارید. برخی از این اطلاعات، یک شناخت کلی و برخی دیگر شناخت دقیق‌تری نسبت به مخاطب به شما می‌دهند. این شما هستید که انتخاب می‌کنید با توجه به نیازتان از کدام دسته از اطلاعات استفاده کنید.

حال بیایید تصور کنیم مخاطب اصلی شما یک شخص حقیقی است. در مورد این مخاطب، محل زندگی داده‌ای است که کمترین اطلاعات نسبت به شخصیت آن فرد را به شما می‌رساند. با آگاهی از محل زندگی یک فرد شما می‌‌توانید احتمالا تا حدودی سطح درآمدی او را تخمین بزنید. به‌علاوه، بیشتر افرادی که در یک بخش خاصی زندگی می‌کنند، در برخی موارد مشابه یکدیگر اند. اما اطلاعات بسیار دیگری غافل می‌مانند و نیاز به دانش بیشتری نسبت به مخاطب است. اما تنها همین آگاهی نسبت به محل زندگی مخاطب، به بازاریاب کمک می‌کند تا بر روی جامعه محدودتری تمرکز کند. برای مثال اگر خدمات شما محدود به تهران است، تمامی افرادی که خارج از تهران زندگی می‌کنند از لیست مخاطبین شما خارج می‌شوند.

 

 

دسته دوم اطلاعات، اطلاعات دموگرافی است. این اطلاعات شامل جنسیت، سن، تحصیلات، درآمد و … است. در حقیقت با استفاده از این اطلاعات تا حد زیادی شناخت کاملی نسبت به مخاطب پیدا می‌کنید. کنار هم قراردادن اطلاعات دموگرافی دی کنار اطلاعات محل سکونت دید جامع‌تری به شما می‌دهد. در این مرحله می‌توان بر حسب نیاز وارد جزییات دقیق‌تری شد. برای مثال می‌توان از شرایط خانوادگی فرد اطلاعات کسب کرد. همچنین می‌توان الگوهای رفتاری او را نیز زیر ذره‌بین برد. همان‌طور که مشاهده می‌کنید، ما می‌توانیم با توجه به نیازمان درباره شناخت مخاطب، در سطوح مختلفی از او اطلاعاتی به دست بیاوریم و با کنار هم قراردادن این اطلاعات شناخت خود را نسبت به او کامل کنیم. هر فردی که به‌عنوان بازاریاب یا تولیدکننده محتوا در مجموعه‌ای فعالیت می‌کند، باید ابتدا مخاطب را به خوبی بشناسد و سپس برای او و متناسب با او محصول، خدمت و یا محتوا تولید کند.

 

 

تا اینجا متوجه شدیم پیش از ورود برای تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی، نیاز به استراتژی داریم. این استراتژی با توجه به سه فاکتور مهم تهیه می‌شود. در قدم اول با تاثیر بازار و مخاطب بر استراتژِی محتوای خود در شبکه‌های اجتماعی آشنا شدیم

۲ _ پیام‌های کسب‌وکار به مشتری

بعد از بررسی اولین عامل در استراتژی تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی، حال به بررسی دومین عامل می‌پردازیم. پیام‌های کسب‌وکار به مشتری. در رابطه با این عبارت فکر کنید. نخستین مطلبی که به ذهنتان می‌رسد چیست؟ به نظر شما منظور از پیام‌های کسب‌وکار به مشتری چه پیام‌هایی است؟

 

هدف هر کسب‌وکاری ارائه یک پیشنهاد ارزشمند به مشتری، مخاطب یا بخشی از افراد یک جامعه است. این پیشنهاد ارزشمند می‌تواند کالا، خدمت یا هر نوع ارزش دیگری باشد که مخاطب حاضر است در قبال آن منفعتی به کسب‌وکار برساند. این منفعت نیز می‌تواند از جنس پول، اطلاعات یا هر نوع مشارکت مورد تقاضای آن کسب‌وکار باشد. در بررسی اولین عامل اثرگذار بر استراتژی محتوا در سوشال مدیا، ابتدا بازار هدف را بررسی کردیم. حال بعد از شناسایی بازار هدف و مخاطبین ارزشمندمان، باید به پیام‌هایی که برای آن‌ها از طرف کسب‌وکار ما ارسال می‌شود توجه کنیم. در حقیقت ما به عنوان یک کسب‌وکار، به دنبال برقراری ارتباط با مخاطبین هدفمان هستیم تا آن‌ها را به مشتری تبدیل کنیم. مجدد تکرار می‌کنیم که مشتری لزوما قرار نیست در ازای خرید کالایی به ما پولی پرداخت کند. مشتری در حقیقت مخاطبی است که بنا به نیاز کسب‌وکار، با ما وارد تعامل می‌شود. برای مثال از وب‌سایت ما فیلم دانلود می‌کند، کتاب اینترنتی ما را می‌خواند، تبلیغات صفحه ما را می‌بیند و یا کالای ما را می‌خرد. پس می‌بینیم که تعامل مشتری با ما با توجه به جنس کسب‌وکار می‌تواند متفاوت باشد. مسئله مهم، توانایی متقاعدسازی ما است .

 

برای اینکه مخاطبین خود را متقاعد کنیم تا با ما ارتباط برقرار کنند، به طی کردن مسیر نیاز داریم. این مسیر از یک نقطه آغاز در آشنایی مخاطب با ما شروع شده و به تبدیل او به مشتری ختم می‌شود.

 

در بازاریابی به این مسیر قیف خرید می‌گویند. دهانه این قیف تعداد بالای مخاطبینی هستند که ما با روش‌های مختلف سعی کرده‌ایم آن‌ها را با خود آشنا کنیم. در نهایت در تمام بخش‌های این قیف خرید که در جلسه آینده بیشتر در مورد آن صحبت خواهیم کرد؛ ما با ریزش مخاطب روبه‌رو هستیم. در پایان این مسیر موفق می‌شویم تعدادی از مخاطبینمان را به مشتری تبدیل کنیم.

ما به عنوان استراتژیست محتوای یک کسب‌وکار وظیفه داریم افراد را به این قیف فرضی هدایت کنیم و در نهایت تعداد بیشتری از آن‌ها را به مشتری تبدیل کنیم. تلاش‌های ما برای تبدیل یک مخاطب معمولی به مشتری، از طریق پیام‌هایی که به او ارسال می‌کنیم به ثمر می‎نشیند.

 

اینپیام‌ها می‌توانند در قالب یک تیزر تبلیغاتی، بروشور، کاتالوگ، تبلیغ بنری در یک سایت پر بازدید یا هر قالب دیگری باشند. پس بعد از انتخاب و شناسایی مخاطبین ارزشمند و بازار هدف، مسئله مهم بعدی ارسال پیام صحیح به مخاطب برای هدایت او به سمت مشتری شدن است.

۳_ مدیا (media)

 

بعد از بررسی تاثیر بازار هدف و همچنین پیام‌هایی که به مخاطب ارسال می‌شود، سومین و آخرین عامل بسیار مهم در استراتژی محتوای شبکه‌های اجتماعی؛ مدیا یا همان رسانه خودمان است.

 

مدیا در حقیقت بستری است که پیام یک بیزینس به مخاطبین و بازار هدف آن ارسال می‌شود. در درس بازاریابی شبکه‌های اجتماعی به طور کامل درباره انواع این مدیا و راه‌های بازاریابی از طریق آن‌ها صحبت می‌کنیم، امروز در این قسمت به بررسی سه دسته مهم مدیا می‌پردازیم.

به طور کلی سه نوع مدیا ارزشمند برای رساندن پیام کسب‌وکار به مشتری وجود دارد: owned media, paid media, earned media

Owned media

این نوع مدیا، رسانه تحت کنترل شماست. در حقیقت بسترهایی است که مختص شما و کسب‌وکارتان است و تولید و انتشار محتوا در آن کاملا تحت اختیارتان قرار دارد. مانند بلاگ وب‌سایت، حساب کاربری در اینستاگرام و توییتر و …، شما براساس استراتژی‌های بازاریابی محتوایی خود، در این بسترها تولید محتوا می‌کنید و از طریق روش‌هایی آن‌ها را به دست مخاطب اصلیتان می‌رسانید. برای مثال سایتتان را سئو می‌کنید یا روش‌های دیگر که توضیح آن‌ها مناسب این جلسه نیست.

Paid media

این مدیا شما را متحمل پرداخت هزینه می‌کند. یعنی شما برای استفاده از این مدیا و قراردادن محتوای تبلیغاتیان باید هزینه پرداخت کنید. مانند انواع تبلیغات آنلاین که به ازای نرخ کلیک، بازدید، نصب و … مبلغی را به شرکت تبلیغاتی پرداخت می‌کنید و از این طریق پیامتان را سریع‌تر به دست مخاطب می‌رسانید.

Earned media

این مدیا یکی از با ارزش‌ترین رسانه‌هایی است که شما می‌توانید برای توسعه محتوای خود استفاده کنید. در این مدل مدیا، نه نیاز به پرداخت هزینه است و نه شما می‌توانید نظارت و یا کنترلی بر روی محتوا داشته باشید. در حقیقت اگر در مراحل قبلی خوب کار کرده باشید و افراد و کسب‌وکارهای اثرگذار متوجه شما شده باشند، این شانس را دارید تا در این رسانه سهمی داشته باشید.

معرفی شما توسط بلاگرها و اینفلوئنسرها، نقد و بررسی محصول شما توسط افراد دارای تریبون و … از مثال‌های بارز در این مدل رسانه هستند.

گردآوری و ترجمه : رکسانا معمر

پاسخی بگذارید

خواهشمند است نام خود را بنویسید.
لطفا پیامتان را بنویسید.