استارتاپ چیست

تعریف جامع استارتاپ| ۸ گام که قبل از راه اندازی استارتاپ باید بدانید!

استارتاپ  (start upچیست؟)

استارتاپ (start up)، به یک شرکت نوپا گفته می‌شود که در آن گروهی از افراد تلاش می‌کنند تا ایده‌ی خام خود را به تولید یک محصول یا خدمت منحصر به فرد تبدیل کنند. یک استارتاپ برای موفقیت، باید ایده‌ی خود را از طریق یافتن بازاری که قبلا کشف نشده و یا یافتن نیازی در بازار شکل بدهد.

پیتر تیل، یکی از سرمایه‌گذاران فیس بوک و نویسنده کتاب از صفر تا یک، در مورد مفهوم استارتاپ می‌گوید: استارتاپ به گروهی از انسان‌ها گفته می‌شود که می‌‌توانید آن‌ها را برای ساخت آینده‌ای متفاوت متقاعد کنید.

استیو بلنک، از کارآفرینان سیلیکون ولی، استارتاپ را سازمانی می‌داند که تاسیس شده است تا یک مدل کسب و کار را که قابل تکرار و مقیاس پذیر باشد، بیابد.

اریک ریس، نویسنده کتاب the lean startup و یکی از بهترین شاگردان استیو بلنک، می‌گوید: استارتاپ نهادی انسانی است که برای خلق محصول یا خدمتی جدید در شرایط عدم قطعیت بسیار ایجاد شده است. در ادامه  این کتاب اشاره می‌کند به این موضوع که کارآفرینی مدیریت است و استارتاپ نهادی است که باید مدیریت شود.

استارتاپ در طول مسیرش ممکن است ایده و یا تیمش را تغییر دهد تا به پایداری و تعادل برسد. طبق تعریف فوق، استارتاپ‌ها تلاش می‌کنند درطول مسیر کسب و کار، مدل کسب و کار خود را پیدا کنند. در نتیجه یک استارتاپ، سازمانی موقت است که بعد از مدتی یا موفق می‌شود و یک سازمان تشکیل می‌دهد و یا شکست می‌خورد. اگر موفق شود و به شکوفایی برسد مانند گوگل، فیس بوک و … برچسب استارتاپ از روی آن‌ها برداشته می‌شود. عوامل متعددی وجود دارد که توجه به آن‌ها، مسیر موفقیت را برای استارتاپ شما هموار می‌سازد. مثلا تجزیه و تحلیل داده ها تاثیر بسیار زیادی در موفقیت استارتاپ‌ها دارد که نباید آن را دست کم بگیرید.

تاریخچه استارتاپ

منشا پیدایش استارتاپ در سان فرانسیسکو و دره‌ی سیلیکون است. در سال ۱۹۳۹ فردریک ترمن، استاد دانشگاه استنفورد، با تشویق استادان و دانشجویان به راه‌اندازی شرکت‌های نوپا، باعث تاسیس شرکت  hp به عنوان نخستین شرکت استارتاپی در این منطقه شد. پس از آن شرکت‌هایی مانند اینتل، اپل، ادوب، جنتک،ای ام دی، این توایت، اوراکل، الکترونیک آرتس، پیکسار و سیسکو، گوگل، ای بی، یاهو، سیگیت و سیلزفورس تاسیس شد.

 هم چنین در سال‌های اخیر شرکت‌هایی مانند پی پال، فیس بوک، یوتیوب، کاریگزلیست، توئیتر و لینکدین در دره ی سیلیکون تاسیس شده است و باعث شهرت این منطقه در استقرار استارتاپ‌های موفق در زمینه فناوری‌های پیشرفته شده است. اگر می‌خواهید بیشتر در موردکارآفرینی و اسرار سیلیکون ولی بدانید پیشنهاد می‌کنیم کتاب “نوپای خود را به دنیا بیاور” را حتما مطالعه کنید.

تاریخچه استارتاپ

آیا کارآفرینی و استارتاپ به یک معناست؟

در این مقاله قصد داریم به این موضوع بپردازیم که آیا می‌توان از کارآفرینی و استارتاپ به یک معنا و مفهوم استفاده کرد؟

برای روشن کردن این موضوع بهتر است ابتدا بررسی کنیم که کارآفرینی به چه معناست؟

کارآفرینی به معنای تاسیس یک کسب و کار جدید با ایده ای تازه و یا مقیاس‌پذیر و تکرارپذیر کردن مدل کسب و کاری است که در حال حاضر وجود دارد. کارآفرینی اولین قدم برای ساختن جهان به جایی بهتر است. کارآفرینان شغل و رویای خود را به حیقیت می‌رسانند و به سمتی که می‌خواهند هدایت می‌کنند. در واقع کارآفرین به دنبال فرصت‌های کسب و کار و ساختن راهی برای سودآور کردن آن است.

اکنون سوالی که مطرح می‌شود این است: در مسیر کارآفرینی، استارتاپ کجا قرار دارد؟

پاسخ این است: در ابتدای مسیر!

به مراحل ابتدایی راه اندازی یک کسب و کار، استارتاپ گفته می‌شود. در واقع استارتاپ بخشی از کارآفرینی است. پس از گذر از این مرحله و در صورت موفقیت، استارتاپ به یک کسب و کار تبدیل می‌شود. حالا این کسب و کار باید برای توسعه و حفظ مشتریان، تلاش کند.

۸ گام راه اندازی استارتاپ

۱٫ ایده پردازی:

مراحل راه‌اندازی استارتاپ

راه اندازی استارتاپ با یک ایده شروع می‌شود. این ایده باید بتواند مشکلی را حل کند و یا شکافی را در بازار پرکند وگرنه نمی‌تواند مشتری جذب کند و هرچقدر آن ایده جذاب و نو باشد، باز هم شکست می‌خورد. ایده‌ی راه‌اندازی یک استارتاپ می‌تواند راهکاری جدید و مبتکرانه برای ارائه خدمت یا محصولی که در حال حاضر وجود دارد باشد و یا ساخت یک محصول نوآورانه که روال زندگی روزمره را به چالش بکشد. نمونه‌های بسیاری از استارتاپ‌های موفق وجود دارد که اختراعی جدید یا انقلابی در صنعت به وجود نیاوردند بلکه به اصلاح و بهبود فناوری موجود پرداختند

زمانی که می‌خواهید استارتاپ خود را برای ارائه راهکار و حل یک مشکل راه اندازی کنید، توجه به یک نکته ضروری است. اینکه بیان مسئله و شناسایی مشکل مهمتر از راه حل‌های موجود است. با مشخص کردن مشکل و آگاهی از آن در مسیر درستی قرار می‌گیرید. شناسایی دقیق مشکل، راهنمای شما در طول مسیر کسب و کار خواهد بود و می‌توانید در ادامه‌ی راه، راه حل‌های ارائه شده را تغییر دهید.

به عنوان مثال ، راه حل این است که Netflix ماهانه فیلم‌های خود را ارائه دهد. اما شناسایی مسئله مهمتر است و آن این است که تلویزیون، شما را برای انتخاب فیلم محدود می‌کند و شما مجبور به دیدن آن چیزی هستید که تلویزیون پخش می‌کند. اکنون مردم محتوای دلخواه را در تلفن همراه خود دنبال می‌کنند. در اثر گذر زمان، راه حل و شیوه‌ی برطرف کردن نیاز متفاوت شده است اما روشن بودن مسئله باعث می‌شود در مسیر درست قرار گرفت.

استارتاپ‌ها برای شروع کار باید ایده‌ای جدید و استدلالی محکم داشته باشند تا بتوانند اثبات کنند آن ایده در بازار پتانسیل پیشرفت دارد. بدین گونه برای جمع‌آوری مبلغ قابل توجه، برای توسعه محصول و یا خدمت، مورد اعتماد سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرند. نکته‌ی مهم در جذب سرمایه‌گذار، داشتن مزیت رقابتی است. 

۲٫تحقیق و بررسی

این مرحله شامل تحقیق و بررسی بازار است که به شما می‌گوید آیا مخاطبان شما از این ایده استقبال می‌کنند؟ آیا فرصتی برای تبدیل ایده مورد نظر به یک تجارت موفق وجود دارد؟ تحقیقات بازار شما را در یافتن یک مزیت رقابتی برای تجارت خود و همچنین راهی برای جمع آوری اطلاعات در مورد مشتریان بالقوه یاری می‌کند.

۳٫ نوشتن طرح کسب و کار ( business plan )

طرح کسب و کار شما پایه و اساس تجارت شما است. یک طرح کسب و کار خوب، شما را در هر مرحله از شروع و مدیریت کسب و کار راهنمایی می‌کند. اینکه ساختار ، چگونگی اداره و رشد کسب و کار شما باید به چه صورت باشد. شما می‌توانید از طرح کسب و کار خود به عنوان یک نقشه راه استفاده کنید.

طرح کسب و کار به عنوان ابزار مناسبی برای متقاعد کردن مخاطبان و یا سرمایه‌گذاران شرکت شما مورد استفاده قرار می‌گیرد و به آن‌ها اثبات می‌کند که انتخاب شرکت شما، انتخاب هوشمندانه‌ای است.

۴٫  بررسی مسائل مالی

مراحل راه‌اندازی استارتاپ

در گام سوم شما طرح کسب و کار خود را طراحی کردید. به کمک آن می‌توانید هزینه هایی که برای شروع یک استارتاپ نیاز است را برآورد کنید و سپس راه های تامین مالی را بررسی کنید. در مراحل اولیه ، استارتاپ‌ها درآمد کمی دارند و یا اصلا درآمد ندارند.

استارتاپ‌ها ایده‌هایی دارند که باید توسعه، آزمایش و بازاریابی کنند. استارتاپ‌ها برای انجام این کارها به هزینه قابل توجهی نیاز دارند. صاحبان استارتاپ منابع بالقوه زیادی برای بهره برداری دارند که در صورتی که ایده ی خوب داشته باشند و مورد اعتماد سرمایه‌گذاران قرار بگیرند، مورد حمایت آن‌ها قرار می گیرند.

۵٫ مکان استارتاپ

مکان کسب و کار یکی از مهمترین تصمیماتی است که می‌تواند بر مالیات ، شرایط قانونی و درآمد شما تأثیر بگذارد. با انتخاب مکان مناسب برای استارتاپ می‌توانید از بروز بسیاری از مسائل و مشکلات جلوگیری کنید.

۶٫ انتخاب نام تجاری مناسب

نام کسب و کار شما باید نشان دهنده‌ی هویت تجاری شما باشد و با نوع کالا و خدمتی که ارائه می‌دهید مغایرت نداشته باشد. به محض اینکه نام تجاری مناسب را انتخاب کردید باید آن را ثبت کنید.  

۷٫ تیم‌سازی

مراحل راه‌اندازی استارتاپ

تشکیل یک تیم و انتخاب افراد مناسب می‌تواند تعیین کننده‌ی آینده‌ی استارتاپ باشد. یکی از مهم ترین نکاتی که باید به آن توجه شود مدیریت و رهبری صحیح تیم است. حفظ روحیه تیم و مدیریت درست روند کار می‌تواند در موفقیت تیم بسیار تاثیرگذار باشد. به طور کلی، پیاده سازی اصول تیم‌سازی برای موفقیت استارتاپ شما ضروری است. برای داشتن یک تیم خوب باید با  قوانین کار تیمی آشنا باشید و با به کارگیری آن ها را یک تیم قوی بسازید.

۸٫ ثبت ایده 

در این مرحله ایده‌ی نوآورانه و مبتکرانه را باید به نام خود ثبت کنید و مجوز های لازم برای اجرای طرح را دریافت کنید. با ثبت ایده، کسب و کار خود و آنچه را که دارید انجام می دهید را به دیگران معرفی می‌کنید.

پاسخی بگذارید

خواهشمند است نام خود را بنویسید.
لطفا پیامتان را بنویسید.