site (6)

مزیت رقابتی استارتاپ شما چیست؟

چرا استارتاپ شما موفق می‌شود؟ چطور شما در برابر همه رقیبان خود برنده می‌شوید؟ مزیت رقابتی شرکت شما چیست؟ چطور می‌توانید رشد سریعی داشته باشید؟ جواب این سوال‌ها همان چیزی است که سرمایه‌گذار برای انتخاب شما به آن نیاز دارد. شما باید مزیت رقابتی داشته باشید که توضیح می‌دهد چرا شما به سرعت رشد می‌کنید. ۵ نوع مزیت رقابتی برای استارتاپ‌ها وجود دارد و شرکت‌ها همه این ۵ نوع را ندارند. حتی شرکت‌ها بزرگ هم از این ۵ مزیت رقابتی برخوردار نیستند. اما شما باید حداقل یکی از ۵ مزیت رقابتی را داشته باشید و در حالت ایده‌آل داشتن دو یا سه مورد آن خوب است.

 

  • بنیانگذار

    آیا مزیت رقابتی استارتاپ‌تان، بنیانگذارتان است؟ آیا شما یکی از ده نفر از مردم جهان هستید که می‌تواند مشکلی را حل کند؟ آیا شما یک فوق متخصص هستید؟ اگر فکر می‌کنید که مدیر محصول گوگل بودن باعث ایجاد این مزیت رقابتی می‌شود، اشتباه می‌کنید؛ مدیر محصول گوگل بودن عالی است اما گوگل مدیرهای محصول زیادی دارد و این باعث مزیت رقابتی نمی‌شود. اما اگر مدرک دکترا داشته باشید و نوعی تحقیقات بیوتکنولوژی منحصر‌ به‌فردی انجام داده باشید و ثبت اختراع خاصی داشته باشید که می‌تواند نوعی بیماری را درمان کند، این مزیت رقابتی محسوب می‌شود.

 

  • بازار

    آیا بازار مورد هدف شما به طور پیش‌فرض سالانه ۲۰% رشد می‌کند؟ اگر جواب شما مثبت است پس باید به طور خودکار رشد کنید. اگر این تنها مزیت شرکت شماست، ضعیف‌ترین مزیتی است که می‌توانستید داشته باشید. داشتن بازاری که درصد رشد خوبی دارد بسیار عالی است. اما شما باید بهتر از این عمل کنید؛ زیرا شما مشکل درستی را انتخاب کرده‌اید. ولی اگر بازار محصول‌تان راکد است و یا رشد منفی دارد سرمایه‌گذاران در مورد سرمایه‌گذاری بلندمدت در شرکت شما دچار تردید و نگرانی می‌شوند.

 

 

  • محصول

     آیا محصول شما از رقیب‌تان ۱۰ برابر بهتر است؟ اگر اینطور است پس شما به طور بالقوه‌ از مزیت رقابتی برخوردار هستید و باید برای دیگران واضح باشد که بهترین محصولی است که تا به حال دیده‌اند؛۱۰ برابر سریع‌تر، ارزان‌تر و… است. اگر محصول‌تان ۲ برابر یا ۳ برابر بهتر از محصول‌های دیگر باشد، خوب است اما برای سرمایه‌گذار کافی نیست.

 

 

  • نحوه جذب مشتری

     بسیاری از افراد فکر می‌کنند وقتی که پیش سرمایه‌گذار می‌روند اگر برای تبلیغات خود بسیار هزینه کرده‌ باشند، می‌توانند ثابت کنند که یک مدل درآمدی پایدار دارند. اما اگر جذب پولی مشتری تنها راه توسعه شرکت شماست، این راه بسیار روشی کم ارزش است. اگر شما به این روش تبدیل به شرکتی با درآمد بالا شوید و مزیت کسب کنید، رقبای زیادی پیدا می‌کنید و این مزیت طی زمان به سرعت کاهش می‌یابد. شما باید به دنبال نحوه جذب مشتری بدون هزینه باشید، چرا که استارتاپ‌های محبوب استارتاپ‌هایی هستند که دهان به دهان تبلیغ شده و رشد کرده‌اند. در اولین روزهای شروع کار اگر پول ندارید، در واقع زمان بسیار خوبی برای تمرین این است که چگونه می‌توانید بدون نیاز به پرداخت هزینه رشد کنید.

 

 

  • مونوپولی یا انحصار

     آیا شما انحصار دارید؟ آیا هنگامی که شرکت‌تان رشد می‌کند، شکست دادن شما برای رقبای‌تان سخت‌تر است و شما قوی‌تر می‌شوید؟ انحصار زمانی ایجاد می‌شود ‌که یک شخص یا مجموعه‌ای، خدمات یا محصولات خاصی داشته باشد و بتواند دسترسی متقاضیان به این خدمات یا محصولات رو کنترل کند، انحصار به‌وجود می‌آید. هر استارتاپ در شروع کوچک است. هر انحصار بر بخش عمده‌ای از بازار خود تسلط دارد. بنابراین، هر استارتاپ باید با بازاری بسیار کوچک شروع کند. دلیل این امر ساده است: تسلط بر یک بازار کوچک نسبت به بازار بزرگ ساده‌تر است. برند، مقیاس، تأثیرات شبکه و فناوری در برخی از موارد انحصار را تعریف می‌کنند. اما برای اینکه آنها را به کار بگیرید، باید بازار خود را با دقت انتخاب کرده و آن را گسترش دهید.

شما کدام مزیت رقابتی را دارید؟

پاسخی بگذارید

خواهشمند است نام خود را بنویسید.
لطفا پیامتان را بنویسید.