m

مقدمه‌ای بر دوره آنلاین “بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی”

در ابتدا لازم می‌بینم مفاهیم بنیادین عنوان این دوره را با یکدیگر مرور کنیم و سپس مسیر پیش رویمان را نگاهی بیاندازیم.

مطمئنم تمام شما با واژه‌ی شبکه‌های اجتماعی آشنا باشید. حال با این پیش‌فرض بیایید نگاه عمیق‌تری به این لغت داشته باشیم. این لغت ترجمه‌ی واژه‌ی social media است که اگر بخواهیم آن را لغوی‌تر ترجمه کنیم به واژه‌ی “رسانه‌های اجتماعی” می‌رسیم. قطعا هدف من آموزش معنای لغات نیست اما شاید با دقیق‌تر نگاه کردن به معنای این عبارت، دید گسترده‌تری نسبت به آن پیدا کنیم. واژه‌ی شبکه‌های اجتماعی با گسترش کاربران ایرانی فیسبوک بیش از گذشته به دایره لغات ما اضافه شد. البته در ابتدا این لغت یک کلمه‌ی جایگزین برای فیسبوک و توئیتر در کشور شده بود. اما کم‌کم با گسترش بیشتر این دست از ابزارهای ارتباطی این لغت بیشتر و بیشتر وارد گفتگو‌های روزانه‌ی ما شد. اما ما خیلی پیش از این‌ها درگیر این شبکه‌ها یا بهتر است بگوییم رسانه‌ها بوده‌ایم. شاید روزنامه‌ را بتوان از نخستین رسانه‌هایی دانست که میان افراد یک جامعه یا حتی جامعه‌ای با جامعه‌ای دیگر ارتباط برقرار کرد و هر کدام از ما به نوعی کاربران آن بودیم. اما گسترش دنیای دیجیتال رسانه‌ها را از قالب کاغذی فرارتر برد و ما با تلگراف، رادیو، تلویزیون و ایمیل و بسیاری دیگری از ابزارهای دنیای دیجیتال برای برقرای ارتباط میان خود و دنیای بیرون آشنا شدیم. کم کم در ادامه این نمو به ابزارهایی در دنیای دیجیتال دست پیدا کردیم که هر کدام رسانه‌هایی به مراتب قدرتمندتر از هر شبکه تلویزیونی بودند. گسترش این شبکه‌ها، دسترسی به محتوا‌های گوناگون را برای همه ساده کرد و به مرور هر فردی بدون نیاز به سرمایه یا حتی دانش به‌خصوصی توانست رسانه‌ی مخاطبین خودش را داشته باشد. این حجم از گستردگی و دسترسی ساده هم جوانب مثبت و هم جوانب منفی دارد. اما مسئله ثابت و غیرقابل انکار، قدرت اثرگذاری این رسانه‌ها بر مخاطب است.

بازاریابی مجموعه اقدامات و فرآیندهایی است که به منظور خلق، تولید، برقرای ارتباط و تحویل خدمت قابل عرضه خودمان برای مشتری یا هر پارتنر دیگری انجام می‌دهیم.

حقیقتا یکی از مهم‌ترین قسمت‌های این پروسه، برقراری ارتباط یا همان communication است که می‌تواند ما را به مخاطب هدفمان برساند.

گستردگی شبکه‌های اجتماعی با حجم عظیمی از مخاطب و محتوا، آن را تبدیل به رسانه‌ای کرده که رفتار در آن باید حساب شده و اصولی باشد تا شما شانس دیده شدن پیدا کنید.

پیدا کردن بازار از طریق این شبکه‌ها مبحثی است که باید مورد توجه صاحبین مشاغل قرار بگیرد تا بتوانند از این بستر ارزان، بالاترین اثرگذاری را تجربه کنند. به این ترتیب ما نیز تصمیم گرفتیم تا دوره بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی با تمرکز بر شبکه‌های دیجیتال را در دسترس عموم قرار دهیم.

این دوره با گرداوری از مبحث بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی دانشگاه Northwestern برای شما طراحی شده تا بتوانید به سادگی به یک منبع فارسی در حوزه‌ای نوین دسترسی داشته باشید.

مباحث این دوره در ۶ فصل به شما تقدیم می‌شود.

فصل ۱ : اجتماعی بودن به چه معناست

فصل ۲ : اهمیت توجه به اطلاعات

فصل ۳ : مشارکت و بازاریابی پرورش (nurture marketing)

فصل ۴ : محتوا، تبلیغات و بازاریابی یکپارچه

فصل ۵ : کسب‌وکار اجتماعی

فصل ۶ : جمع‌بندی

هر فصل به فراخور حجم اطلاعات در چند قسمت ارائه خواهد شد.

پایان هر بخش به صورت آنلاین به پرسش و پاسخ می‌پردازیم و دانشمان را در این حوزه تقویت می کنیم.

خودتان را برای رویارویی با دنیایی از اطلاعات آماده کنید…

پاسخی بگذارید

خواهشمند است نام خود را بنویسید.
لطفا پیامتان را بنویسید.