۱ (۳)

۵ مطالعه موردی کلان داده

چگونگی استفاده شرکت‌های بزرگ از کلان داده

بدون شک کلان داده طی چند سال گذشته در اکثر صنایع مدرن به یک بازیگر مهم تبدیل شده است. با گسترش بیشتر کلان داده در زندگی روزمره ما، تعداد شرکت‌هایی که کلان داده را به کار می‌گیرند همچنان در حال افزایش است. در اینجا با بررسی ۵ مورد مطالعاتی، خواهیم دید که چگونه کلان داده به این شرکت‌ها کمک می‌کند که رشد نمایی در بازار داشته باشند.

 

۱- مطالعه موردی کلان داده- اوبر (Uber)

اوبر اولین انتخاب مردم در سراسر جهان است وقتی که آن‌ها به فکر جابجایی و انتقال هستند. اوبر از داده‌های شخصی کاربران استفاده می‌کند تا از نزدیک بررسی کند که کدام امکاناتش بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین با استفاده از این داده‌ها، الگوهای استفاده کاربران را تجزیه و تحلیل کند تا بفهمد که کدام خدمات باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد. اوبر روی عرضه و تقاضا خدمات متمرکز است و به همین دلیل قیمت خدمات ارائه شده تغییر می‌کند. بنابراین یکی از بزرگترین استفاده‌های اوبر از داده، افزایش قیمت است. به عنوان مثال اگر برای قرار ملاقات دیرتان شده است و در یک مکان شلوغ تاکسی رزرو می‌کنید باید آماده پرداخت دو برابر باشید.

در مثالی دیگر، در تعطیلات سال نو، قیمت یک سرویس رانندگی برای یک مایل می‌تواند از $۰٫۲ به $۱ برسد. در کوتاه مدت افزایش قیمت، نرخ تقاضا را تحت تاثیر قرار می‌دهد، در حالی که استفاده طولانی مدت می‌تواند کلید حفظ یا از دست دادن مشتری باشد. الگوریتم‌های یادگیری ماشین (Machine learning) برای تعیین بیشترین مکان تقاضا در نظر گرفته می‌شوند.

 

 

۲- مطالعه موردی کلان داده- والمارت (Walmart)

والمارت با بیش از ۲ میلیون کارمند و ۲۰,۰۰۰ فروشگاه در ۲۸ کشور جهان، بزرگترین فروشگاه خرده‌فروشی در جهان و پردرآمدترین شرکت در جهان است. والمارت از آنالیزهای کلان داده استفاده می‌کرد، قبل از آنکه کلان داده در دنیا مطرح شود.

والمارت از داده‌کاوی (Data Mining) برای کشف الگوهایی برای پیشنهاد محصولات به مشتریان استفاده می‌کند- بر اساس اینکه کدام محصولات باهم خریداری شده‌اند. والمارت با استفاده‌ی موثر از داده‌کاوی توانسته است باعث افزایش نرخ تبدیل مشتریان شود. استفاده از داده‌کاوی در کنار آنالیزهای کلان داده، باعث فراهم آوردن بهترین فناوری‌های تجارت الکترونیکی برای ارائه تجربه عالی خرید برای مشتریان والمارت شده است. هدف اصلی به کارگرفتن کلان داده در والمارت بهینه‌سازی تجربه خرید مشتریان هنگام حضور در فروشگاه والمارت است. راهکارهای کلان داده در والمارت با هدف طراحی مجدد وب‌سایت‌های جهانی این شرکت و ایجاد کاربردهای ابتکاری برای سفارشی کردن تجربه خرید توسعه داده شده است.

 

۳- مطالعه موردی کلان داده- نتفلیکس (Netflix)

نتفلیکس محبوب‌ترین شرکت سرگرمی آمریکایی است که تخصص آن در زمینه پخش آنلاین فیلم است. نتفلیکس با استفاده از کلان داده قادر است پیش‌بینی کند که مشتریان دقیقا از تماشای چه فیلم‌هایی لذت می‌برند. به این ترتیب تحلیل‌های کلان داده را برای “موتورهای توصیه‌گر (recommendation engines)” استفاده می‌کند. اخیرا نتفلیکس موقعیت خود را به عنوان خالق محتوا نیز تثبیت کرد که این استراتژی کاملا توسط داده‌ها هدایت می‌شوند. موتورهای توصیه‌گر و تصمیمات جدید نتفلیکس توسط داده‌هایی مانند عناوینی که مشتریان به آن توجه می‌کنند، مدت زمانی که پخش فیلم متوقف می‌شود، رتبه‌‌هایی که کاربران می‌دهند و… هدایت می‌شوند.

نتفلیکس به ما نشان می‌دهد که دانستن اینکه مشتریان دقیقا چه چیزی می‌خواهند آسان است؛ اگر شرکت‌ها فقط با فرضیات به مسیر خود ادامه ندهند و بر اساس کلان داده تصمیم بگیرند.

 

۴- مطالعه موردی کلان داده- ای‌بی (eBay)

یک چالش فنی بزرگ برای eBay به عنوان یک کسب‌وکار با حجم بسیار بالای داده، به‌کارگیری سیستمی است که بتواند به سرعت داده‌ها آنالیز کند و بلافصله بعد از ورود داده‌ها اقدام کند. روش‌های بسیاری وجود دارند که با سرعت زیادی جریان داده‌ها را آنالیز می‌کنند. eBay از ابرازهای مختلفی شامل Apache Spark، Storm و Kafka استفاده می‌کند. این شرکت در استفاده از راهکارهای کلان داده پیشرو است و فعالانه دانش خود را در اختیار جامعه قرار می‌دهد.

 

۵- مطالعه موردی کلان داده- پروکتر اند گمبل (Procter & Gamble)

شرکت Procter & Gamble (P&G) یک شرکت ۱۷۹ ساله است که در حوزه تولید انواع کالاهای مصرفی فعال است. این شرکت پتانسیل کلان داده را به رسمیت شناخته و آن را برای استفاده در تمامی واحدهای تجاری خود در سراسر جهان قرار داده است. P&G بر استفاده از کلان داده برای تصمیم‌گیری‌های بهتر، هوشمندانه‌تر و در زمان واقعی تأکید زیادی دارد. این شرکت قدیمی‌ترین شرکتی است که با وجود بسیاری از شرکت‌های نوظهور، هنوز هم سهم زیادی در بازار دارد.

کلان داده و پیش‌بینی عدم قطعیت

همه ساله، مالاریا بیش از ۴۰۰,۰۰۰ نفر را در جهان می‌کشد و بیشتر آنها کودک هستند. یک مطالعه مقدماتی در بنگلادش نشان داده است که با استفاده از داده‌های شبکه‌های تلفن همراه و ردیابی حرکت افراد در سراسر کشور می‌توان پیش‌بینی کرد که احتمال وقوع بیماری‌هایی مانند مالاریا در چه مکان‌هایی رخ می‌دهد. با استفاده از این اطلاعات مقامات بهداشتی می‌توانند اقدامات پیشگیرانه انجام دهند.

از انواع مختلف داده‌ها، از جمله اطلاعات ارائه شده توسط وزارت بهداشت بنگلادش، برای تهیه نقشه‌های خطر محل‌های احتمالی شیوع بیماری مالاریا، استفاده می‌شود. بنابراین مقامات بهداشت محلی می‌توانند در مورد اقدامات پیشگیرانه‌ای مانند پاشیدن حشره‌کش‌ها و ذخیره داروهایی برای محافظت از جمعیت در برابر بیماری، انجام دهند.

 

نتیجه‌گیری

کلان داده با فناوری‌های مختلفی که در اختیار دارد، تقریبا به هر شرکت یا بخشی که تمایل به رشد دارد، کمک می‌کند. تجزیه و تحلیل مجموعه‌های بزرگی از داده‌ها‌ که با وقایع شرکت در ارتباط هستند می‌تواند به افراد بینشی ببخشد تا رضایت مشتری را افزایش دهند.

پاسخی بگذارید

خواهشمند است نام خود را بنویسید.
لطفا پیامتان را بنویسید.