
تجزیه و تحلیل، سس محرمانه موفقیت استارتاپها
همه شرکتها میتوانند از آنچه که سه استارتاپ MIT Sloan در مراحل اولیه مسیر خود کشف کردهاند یاد بگیرند و اهمیت تجزیه و تحلیل را به خوبی درک کنند. در اینجا برخی از درسها، نکات و توصیههای آنها آورده شده است.
هنگامی که Inder Singh، بنیانگذار استارتاپ Kinsa، ایدهای برای دماسنج هوشمند داشت، دستگاهی را پیشبینی میکرد که نه تنها میتواند درجه حرارت را اندازهگیری کند، بلکه کاربران را قادر میسازد که علائم بیماری و داروهای خود را کنترل کنند و این اطلاعات در دستگاه برای پزشکان ثبت شود. اما چیزی که Kinsa را متمایز میکند: این استارتاپ از دادههای ناشناس دستگاههای خود که مورد تائید FDA هستند، استفاده میکند تا افراد دارای تب را ردیابی و شیوع بیماری را در زمان واقعی ترسیم کند.
Kinsa و بسیاری از استارتاپها میدانند که “داده” و “تجزیه و تحلیل” بسیار اهمیت دارد. استارتاپها هنگامی که اطلاعاتی منحصر به فرد برای صنعت خود دارند و به تجزیه و تحلیل این اطلاعات میپردازند، به موفقیت میرسند. به تجزیه و تحلیل به عنوان کلیدی برای ورود به پادشاهی فکر کنید: با استفاده صحیح از تجزیه و تحلیل میتوانید دنیاهای جدیدی را باز کنید.
استارتاپ Kinsa که تجزیه و تحلیل را در گزارههای اصلی کسبوکار خود قرار داده است را در نظر بگیرد: Kinsa میتواند به طور مؤثر پیشبینی کند که کجا و چه زمانی آنفولانزا، سرماخوردگی و اکنون COVID-19 شیوع یافته است و به بیش از ۱ میلیون کاربر از طریق یک سیستم پزشکی مبتنی بر هوش مصنوعی متصل است. کاربران میتوانند ببینند که کدام بیماری در محل زندگیشان شیوع بیشتری دارد و بر این اساس برنامهریزی کنند. بر اساس گزارش اخیر New York Times، نقشههای تعاملی استارتاپ Kinsa دقیقا دو هفته قبل از مرکز کنترل و پیشگیری بیماری (CDC) گسترش آنفلونزا را در ایالات متحده پیشبینی کرده است.
استارتاپ Onduo، مستقر در ماساچوست، بر مدیریت دیابت نوع ۲ تمرکز دارد. Onduo دستگاههای پوشیدنی سنجش گلوکز را به منظور نظارت بر سطح گلوکز به روشی بدون درد ارائه میدهد و این اطلاعات را به پزشکان و کاربران ارسال میکند. در دوره شیوع کووید-۱۹ این نوع خدمات با کاهش نیاز به مراجعه حضوری به پزشک، از اهمیت بیشتری برخوردار است.
استارتاپ فینتک Flywire، مستقر در بوستون، با ارائه نرخهایی کمتر از بانکها، پرداختهای بینالمللی را به منظور کمک به مدارس، بیمارستانها و مشاغل، ساده میکند. دادههای حاصل از میلیاردها پرداخت از طریق Flywire به این استارتاپ کمک میکند تا مزیت رقابتی خود را حفظ کند و در دراز مدت به بهرهوری عملیاتی برسد.
همه کسبوکارها میتوانند از آنچه که این استارتاپها کشف کردهاند یاد بگیرند و اهمیت تجزیه و تحلیل را به خوبی درک کنند. در اینجا برخی از نکات و توصیههای آنها آورده شده است:

دادههای خوب تاثیری مستقیم بر زندگی شخصی مردم دارند
محصول استارتاپ Onduo، داده و بینش لحظهای به مشتریان خود ارائه میدهد. به عنوان مثال؛ موقع خوردن غذا میبینند که چگونه میزان گلوکز موجود در خونشان فورا تغییر میکند. مشتریان میدانند که در صورتی که غلات شیرینشده مصرف کنند باید بعد از آن به پیادهروی بروند. این دادهها در کاربران انگیزه لحظهای به وجود میآورد که در عادات خود تغییری ایجاد کنند. دادههای قابل مشاهده برای کاربران تاثیر بیشتری روی کاربران دارد تا نتایج انتزاعی حاصل از آن.
دادههای خوب، گوشه بازار (Niche Market) را هدف قرار میدهد
استارتاپ Onduo یک بازار بکر و دست نخورده را کشف کرد و بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ را به جای نوع ۱ هدف قرار داد. در حالی که صنعت پایش گلوکز روی مدیریت سطح گلوکز “مرگ یا زندگی” در دیابت نوع ۱ متمرکز شده بود، نوآوری کار آنها روی انتخاب دیابت نوع ۲ بود. اکنون بیماران دیابت نوع ۲ به یک پایش پیوسته گلوکز دسترسی دارند که دادهها را در یک دوره مشخص برای پزشکان ارسال میکند تا آنها بتوانند با دقتی بیشتر، بر اساس نیاز هر بیمار دارو تجویز کنند.
استارتاپ فینتک Thrive، مستقر در سانفرانسیسکو، به همین ترتیب یک بازار کم ارزش را شناسایی کرد. Thrive که توسط دو کارمند سابق توییتر تاسیس شده است، بر اساس موقعیتهای شغلی و کارآموزی تا حداکثر ۲۵,۰۰۰ دلار به دانشجویان کمک مالی میکند. با بروز بحران ویروس کرونا این شرکت توانست با استفاده از دادههای خود از موقعیتهای شغلی و کارآموزی شرکتها، بخش ردیابی استخدام دانشجویان را راهاندازی کند. این بخش پیشنهادات جدید و لغو شده را به طور مداوم ردیابی میکند.
داده و تجزیه و تحلیل باید جایگاهی ویژه داشته باشند
در سال ۲۰۱۹، استارتاپ Onduo فردی را به عنوان رئیس تجزیه و تحلیل دادهها را استخدام کرد که بر پنج کارمند تمام وقت نظارت دارد. یک سال بعد تصمیم گرفته شد که نیاز است داده و تجزیه و تحلیل، یک بخش جداگانه و جایگاهی ویژه داشته باشند که ارزشی را برای کاربران نهایی، خریداران و کسبوکار فراهم کند. تیم تجزیه و تحلیل Onduo، دادههای مشتریان، برنامههای بهداشتی و همچنین پیشبینیهای انجام شده را تلفیق میکند و به Onduo کمک میکند که به درستی مقیاس تجارت خود را گسترش دهد. تیم تجزیه و تحلیل میتواند عملکرد گذشته را ارزیابی کند، پیشبینیهایی رشد مشتریان را انجام دهد و راهنمایی برای ایجاد دانش و مهارت در کارمندان جدید باشد.
اشیا معمولی، ابزارهای موثرتری برای جمعآوری داده هستند
راحتی کار، پایبندی و تبعیت را افزایش میدهد. این مسئله به نوبهی خود دادههای بیشتر و بهتری را تولید میکند. دماسنج هوشمند استارتاپ Kinsa فقط نسخهای باهوشتر و بهتر از چیزی است که قبلا از آن استفاده میشد؛ این استارتاپ فقط از یک راهحل موجود استفاده کرد. به این ترتیب Kinsa لازم نیست برای جمعآوری داده، یک عادت جدید در کاربران به وجود آورد و فقط لازم است آنچه قبلا در وجود داشته را تقویت کند.
دادههای تاثیرگذار مسئله را حل میکند و منجر به ایجاد انگیزه و عملکرد میشود
استارتاپ Kinsa با جمعآوری داده از مشتریان و رسم نمودار آنها در زمان واقعی، باعث میشود که کاربران مبتلا به بیماری بتوانند اطلاعات لحظهای را برای تصمیمگیری سریع، دریافت کنند- در مورد اینکه آیا به کمک پزشکی احتیاج دارند، یا باید به دکتر مراجعه کنند و یا در خانه از خود مراقبت کنند.
هنگامی که استارتاپ Kinsa شروع به کار کرد، تمام دغدغهشان این بود: چگونه میتوان در مورد مکان و زمان شروع علائم بیماری، داده جمعآوری کرد؟ چگونه میتوان در مورد چگونگی انتشار بیماری، داده به دست آورد؟ چگونه میتوان در مورد چگونگی شدت گرفتن بیماری، داده جمعآوری کرد؟ چگونه میتوان در مورد ساعات شروع علائم بیماری، داده به دست آورد؟
از نقطه نظر استراتژی، Kinsa میدانست که ارائه اطلاعات به کاربران در مورد مکان وقوع شیوع بیماری کافی نیست. آنها همچنین باید از طریق اپلیکیشین خود به کاربران بگویند که با آن اطلاعات چه کاری انجام دهند. آنچه Kinsa ساخته است فقط یک دماسنج متصلشونده به تلفن همراه نیست؛ بلکه یک سیستم راهنمای پزشکی متصلشونده به تلفن همراه است. دو دقیقه بعد از اینکه کاربران با استفاده از دماسنج Kinsa، دما را اندازهگیری میکنند، از طریق تلفن همراه خود نوتیفیکیشنی دریافت میکنند که آیا مایل هستند اطلاعات بیشتری دربارهی علائم خود دریافت کنند؛ در ادامهی مراحل سوالاتی خاصتر و دقیقتر از کابران پرسیده میشود، راهنماییهایی بر اساس این روند به آنها پیشنهاد میشود و به کاربران گفته میشود که چه اقداماتی در ادامه میتوانند انجام دهند. پایه و اساس تاسیس استارتاپ Kinsa، جمعآوری دادههای بهتر، تجزیه و تحلیل آنها و حل کردن مشکلات است.
دادهها باید در بین تیمها، بسیار به اشتراک گذاشته شوند
تیم تجزیه و تحلیل استارتاپ Flywire از پلتفرم آنالیز کلان داده Looker که اخیرا توسط شرکت Google خریداری شده است، برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات سفارشی در تیمها استفاده میکند. همه افراد در این استارتاپ میتوانند به عملکرد شرکت و هر معیار دیگری که ردیابی میکنند دسترسی داشته باشند و آن را چک کنند. بنابراین در یک شرکت سنتی به یک فرد تحلیلگر نیاز است که بتواند به صورت ماهانه گزارشی تهیه کند و آن را ارائه دهد.
هرکسی در استارتاپ Flywire به راحتی میتواند به این گزارشهای دسترسی پیدا کند و ثابت شده است که این روش در تمامی سطوح و نه فقط رهبر ارشد، بسیار مفید است. در این زمان که تغییرات ناگهانی تجارت در صنایع بسیار متداول است، امکان نظارت سریع و آسان بر روندها و انطباق با تغییرات در زمان واقعی، بسیار مهم است.
در اوایل شروع کسبوکارتان، متخصص تجزیه و تحلیل را وارد کار کنید
یکی از اشتباهاتی که شرکتها انجام میدهند این است که آنها محصول خود را تست میکنند و تیمهای مختلفی نیز همان تست را انجام میدهند؛ بعد از اتمام کار، ممکن است به سراغ یک تیم تحلیلی بروند و بخواهند که در تجزیه و تحلیل آن کمکشان کنند. طبق تجریه استارتاپ Flywire، تجزیه و تحلیل را از ابتدا وارد کار کنید و با کارشناسان داده همکاری کنید تا هر آزمایشی را با پیشزمینه قوی از کسبوکارتان انجام دهند.
هنگامی که متخصص تجزیه و تحلیل از ابتدا در جریان کسبوکار قرار میگیرد، به استارتاپها کمک میکند تا محصولات خود را بهبود دهند و به روشی استراتژیکتر رشد کنند. داده و تجزیه و تحلیل یک اهرم بزرگ برای رشد هستند، آنها را دست کم نگیرید.