
فرصتها و تاثیرات کووید-۱۹ بر روی استارتاپها
از ابتدای بحران کرونا مشخص بود که این بحران تاثیر بسیار بزرگی روی استارتاپها خواهد گذاشت. برای بررسی دقیق تاثیر بحران، STATION F- بزرگترین کمپ استارتاپی دنیا- در مطالعهای بیش از ۹۵۰ استارتاپ را با کمک ۱۲۰ صندوق سرمایهگذاری خطرپذیر بینالمللی بررسی کرده است. این تحقیق بین ۱۱ تا ۲۴ ماه May انجام شده است. ۲۰٫۴ % استارتاپهای مورد مطالعه در مرحله پیش بذری ۴۴٫۵% در مرحله بذر، ۲۱٫۸ % در سری A، ۵٫۹ % در سری B و ۷٫۵ % در سری C و موارد دیگری هستند.
این تحقیق در ۵ کشور متمرکز شده است: فرانسه، انگلستان، ایالات متحده، آلمان و اسرائیل. همچنین ۵ موضوع اصلی در آن مورد بررسی قرار گرفته است: تاثیر بر کسبوکار، محصول، استخدام، بودجه و عادات کاری. در این مقاله به ارائه یافتههای این مطالعه جامع میپردازیم.
تاثیر بر کسب وکار
۱- تاثیر کلی

۹۱ % استارتاپهای دنیا از بحران کرونا متاثر شدهاند.

۲- کاهش در هزینهها

از ابتدای بحران، %۷۲ استارتاپهای دنیا هزینههای خود را کاهش دادند.
۶۴% استارتاپهای مرحله پیشبذری (Pre-seed)، از ابتدای بحران هزینههای خود را کاهش دادند.
۳- حمایت دولت

۵۱ % کارآفرینان گفتهاند که اقدامات حمایتی دولت، به سرعت اعلام شد
باز طراحی محصول
۱- استراتژی و تغییر مسیر

۱۸ % استارتاپها برای ارائه محصول جدید به بازار، استراتژی خود را تغییر دادند
۱۳ % استارتاپها در حال بررسی تغییر مسیر در ۶ ماه آینده هستند
۳۱ % استارتاپهای پیش بذری، استراتژی خود را برای رفتن به بازار تغییر دادهاند
۲- توسعه بینالمللی

۵۱ % استارتاپهای دنیا در استراتژی توسعه بینالمللی خود تغییری ایجاد کردهاند
استخدام
۱- اخراج

۳۴ % استارتاپهای سری B، کارمندانی را اخراج کردند

بحران کرونا بیشترین تاثیر را بر اکوسیستم آلمان گذاشته است


۲- مرخصی بدون حقوق

۲۴ % استارتاپهای دنیا، کارمندان خود را به صورت موقت مرخص کردهاند
۴۵ % استارتاپهای سری B در دنیا، کارمندان خود را به صورت موقت مرخص کردهاند



۵۰ % استارتاپها تا پایان ماه July استفاده از مرخصی بدون حقوق را متوقف خواهند کرد
۳- استخدام

از ابتدای ماه March، ۴۸ % استارتاپها کارمندان جدیدی استخدام کردند
۷۸ % استارتاپهای دنیا قبل از پایان سال میلادی، تصمیم دارند که کارمندان جدید را استخدام کنند

بودجه و تامین سرمایه
۱- جذب سرمایه


۴۷ % کارآفرینان متوجه شدهاند که سرمایهگذاران خطرپذیر علاقه و دسترسی کمتری به سرمایهگذاری در شرایط بحران دارند
۲- بودجه

۶۶ % استارتاپها تا ۶ ماه بودجه دارند


عادات کاری
۱- انتقال دفتر کار

۳۹ % شرکتها قبل از بحران، کاملا دورکار بودهاند
۴۷ % شرکتها تصمیم دارند که دورکاری را افزایش دهند

۲- حضور در رویدادها

۳۴ % کارآفرینان قبل از سال ۲۰۲۱ احساس خوشایندی برای شرکت در کنفرانسهای بزرگ ندارند