photo_2021-02-21_18-56-56

ادتک و فرآیندهای جدید یادگیری

در عصر اطلاعات و ارتباطات، برای آموزش و یادگیری تنها به کتاب، نشریه و دیگر منابع چاپی اکتفا نمی‌شود، بلکه تکنولوژی در حوزه اطلاع‌رسانی، ارتباطات، آموزش، یادگیری و پژوهش نقش روز افزونی را ایفا می‌کند. با توجه به سند چشم‌انداز ایران که مبتنی بر تحول بنیادی در آموزش و پرورش با هدف ارتقاء کیفی آن براساس نیاز‌ها و اولویت‌های کشور در حوزه‌های دانش، مهارت، تربیت و نیز افزایش سلامت روحی، جسمی و روانی دانش‌آموزان است و توجه خاصی در به کارگیری فناوری ارتباطات و اطلاعات و تکنولوژی آموزشی در کلیه فرآیند‌ها در جهت تسهیل امر آموزش و دروس دوره‌های تحصیلی به صورت الکترونیکی دارد، پیشروی به سمت فناوری‌های آموزشی امری مهم است. تکنولوژی آموزشی به کلیه ابزار و تجهیزاتی گفته می‌شود که به نحوی بتواند کیفیت تدریس و یادگیری را افزایش دهد. تجربیات نشان می‌دهد نظام‌های آموزشی که استفاده مفید از تکنولوژی آموزشی و وسایل آموزشی را داشته‌اند موفق‌تر بوده و توانسته‌اند بسیاری از مشکلات تحصیلی و آموزشی را حل کنند و شاهد پیشرفت‌هایی در جهت رشد و توسعه باشند.

در این گزارش، کوشش شده است که مفاهیم اصلی مرتبط با تکنولوژی آموزشی (ادتک) تشریح شود و حوزه‌های مختلفی که می‌توان از آن‌ها برای ایجاد کسب و کارهای جدید و برای پیشبرد اهداف آموزشی بهره برد، به تفصیل بررسی شوند. از آن‌جا که یکی از هدف‌های اصلی ادتک برقراری عدالت آموزشی و دسترسی همگانی به منابع آموزشی است، در این گزارش نکاتی که برای ایجاد یک سیستم عادلانه نیاز است بررسی شده‌ است. به عنوان نمونه پیشرفت ادتک در کشورهای متعددی با پیشینه و برنامه آموزشی گوناگون، شرایط اجتماعی و اقتصادی مختلف و روند سرمایه‌گذاری‌های کشورهای پیشرو در ادتک بررسی شده است و در انتها، شرایط کنونی کشور در این حوزه مورد بحث قرار گرفته است.

 توسعه پایدار توسعه آموزش

اهداف توسعه پایدار نیازمند اصلاح جامعه، اقتصاد و محیط زیست است. یکی از ارکان‌ اصلی این‌ اهداف، توسعه آموزش است. تضمین کیفیت آموزشی جامع و عادلانه برای عموم مردم و ایجاد فرصت‌های یادگیری بلند مدت امری ضروری است. اصلاحات آموزشی برای توسعه پایدار امری حیاتی است، زیرا آموزش نقشی اساسی در سیاست‌ها و عملکرد‌های اجتماعی ایفا می‌کند که می‌تواند حفاظت از محیط زندگی و منابع در دسترس را تقویت کند. همچنین آموزش یکی از معیار‌های اصلی از شاخص‌های توسعه انسانی است که خود، یک بعد اساسی برای ارزیابی توسعه پایدار است. به طور کلی، هدف آموزش توسعه پایدار، ایجاد راه حلی مناسب برای جهانی چند بعدی است.

(تحول دیجیتالی) با تحول دیجیتالی در جامعه جهانی به دلیل افزایش ارتباطات و افزایش تعداد افراد تحصیل کرده در سراسر جهان، پیچیدگی دنیای مدرن و همچنین سرعت تغییر افزایش یافته است. دو اصل پیچیدگی و سرعت تغییر، به این معنی است که ارتباط و همگام‌سازی صنعت آموزش با جهانی که ما در آن زندگی می‌کنیم، هرگز این چنین در ضرورت نبوده است. یکی از چالش‌های اصلی مرتبط با کیفیت آینده‌ی زندگی، بحث آموزش است: نه تنها به دلیل اینکه آموزش به خودی خود یک راه برای یک زندگی با کیفیت بهتر است، بلکه به دلیل اینکه بسیاری از چالش‌های دیگر برای یک آینده پایدار (جمعیت، اشتغال، شهرنشینی، و…) به صورت مستقیم به آموزش وابسته است.

فناوری اطلاعات عامل بالقوه در زمینه اصلاحات آموزشی و همچنین ابزاری برای ارتقا دانش مشترک در جامعه است. اگر ما بخواهیم که شاهد یک شکوفایی قابل توجه در آموزش باشیم، نیازمند یک تغییر ساختاری اساسی متکی به فناوری هستیم. دیگر نمی‌توان انقلاب فناوری در آموزش را در آینده صرفا با اکتفا کردن به استفاده از رایانه‌ها در کلاس‌های درس برقرار کرد. امروزه، فناوری به شکلی پیشرفت کرده است که کتاب‌های دیجیبتالی یا وسایل ارتباطی و اطلاعاتی متنوعی در دسترس عموم است. انقلاب نوین در زمینه هوش مصنوعی ، کلان داده ، اینترنت اشیا  همگی با هم مسیر کاری و زندگی انسان‌ها را تقریبا در هر حیطه زندگی تغییر می‌دهند؛ بنابراین، مدارس نیاز دارند که تغییرات مشابهی را متحمل شوند. عصر اطلاعات این قدرت را دارد که انواع تحولات آموزشی را که اصلاح طلبان آموزشی مدت‌ها برای آن تلاش کرده‌اند ایجاد کند. مدارسی که تا به حال محل مشارکت فردی و یادگیری مستقل بوده است، به مکانی تبدیل می‌شود که افراد و گروه‌ها با فناوری‌های جدید سر و کار دارند تا بتوانند مسائل مورد بحث را تحت هدایت یک معلم مسلط بر فناوری‌های آموزشی درک و حل کنند.

ضرورت گذار از مدارس سنتی به شیوه‌های نوین آموزش

مساله اساسی این است که چگونه می‌توانیم یک سیستم آموزشی ایجاد کنیم که نیروهای توانمند آینده را به بهترین شکل آماده کند. اعتقاد بر این است که عصر ماشینی، چگونگی دیدگاه جامعه به آموزش را تعریف می‌کند. و دیگر اکتفا به فعل “دانستن” کافی نخواهد بود، بلکه تأکید بیشتر بر مجموعه وسیع‌تری از مهارت‌هایی است که بطور مداوم از طریق یادگیری مادام‌العمر ایجاد می‌شوند.

صنعت برای ایجاد تحول آماده است و فناوری آموزش در این زمینه نقش بزرگی را ایفا خواهد کرد. مشکل یادگیری مؤثر فقط به جوانان محدود نمی‌شود و بزرگسالان نیز به طور فزاینده‌ای به دلیل تغییر شغل، نیاز به تجدید دانش و کسب مهارت‌های جدید دارند.

فناوری آموزشی حوزه‌ی مطالعه و بررسی روند تجزیه و تحلیل، طراحی، توسعه، اجرا و ارزیابی محیط و مطالب آموزشی است که هدف آن بهبود فرآیند آموزش و یادگیری است. با توجه به هدف از فناوری آموزشی، ابتدا باید اهداف و نیازهای آموزش را تعریف کرد و سپس از همه دانش‌های لازم از جمله فناوری برای طراحی مؤثرترین محیط یادگیری برای دانش‌آموزان استفاده نمود.

همچنین فناوری آموزشی می‌تواند به عنوان روشی مناسب برای حل مشکلات و دغدغه‌های آموزشی شامل انگیزه، نظم و انضباط، میزان ترک تحصیل دانش‌آموزان، خشونت در مدرسه، مهارت‌های اساسی و تفکر انتقادی تلقی شود. برای دسترسی به این هدف ابتدا مشکل شناسایی می‌شود، سپس تجزیه و تحلیل عوامل مسئله انجام شده و در انتها راه حل‌های ممکن برای حل مسئله ارائه می‌شود. در مرحله بعد، مواد و منابع آموزشی مناسب برای برنامه درسی و نحوه آموزش، انتخاب می‌شود. سرانجام، این برنامه در راستای تحقق اهداف بیان شده برای بهسازی مدرسه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مفهوم ادتک

ادتک به عنوان کاربرد فناوری دیجیتال برای ارائه شکل جدیدی از ساختار یادگیری تعریف می‌شود. یکی از نقاط قوت برای ایجاد بهره‌وری آموزشی ایجاد سطوح جدید، استانداردسازی و تشویق دسترسی همگانی اجتماعی به اینترنت بوده است. به نظر می‌رسد ادتک چگونگی تأمین و استفاده از آموزش را دوباره تعریف خواهد کرد و در نهایت نتایج حاصل از آن را برای افراد و جامعه به طور کلی تغییر خواهد داد. زیرا ادتک از طریق بازی‌سازی و  فرآیند افزایش میزان مشارکت دانش آموز در کلاس  در مفاهیم، این امکان را فراهم می‌کند که تجربه یادگیری را با تجربه‌ای شخصی همگام سازد. برنامه‌های آموزشی متعدد مخاطبان زیادی را برای یادگیری در خارج از مدرسه بین دانش‌آموزان و بزرگسالان جذب می‌کند، و همچنین محیط‌های یادگیری مجازی و آنلاین برای ارتقا مهارت‌ها و دانش فردی ارزشمند هستند، که این موارد توسط ادتک فراهم شده است.

ادتک اشکال جدیدی از فرآیند‌های یادگیری را ارائه می‌دهد

استفاده از فناوری در کلاس جدید نیست، اما ادتک دیگر به امکان دسترسی آنلاین به کتاب‌های درسی سنتی یا استفاده از تبلت در مدارس محدود نمی‌شود. محصولات ادتک از روش‌های آموزشی مبتنی بر فناوری اطلاعات، فرآیند شخصی‌سازی و یادگیری تطبیقی برای هر فرد، محتوای ویدیویی، بازی‌سازی و فناوری واقعیت مجازی استفاده می‌کند تا روش یادگیری افراد را تغییر دهد. فناوری‌هایی مانند برنامه‌های یادگیری پس از مدرسه، محیط‌های یادگیری مجازی و آنلاین می‌توانند آموزش رسمی را تعریف کنند و مسیر شغلی سنتی را تغییر دهند. دانش‌آموزان اکنون می‌توانند به راحتی تکالیف خانگی را از طریق درگاه بارگذاری کنند، دروس علمی مانند شیمی را از طریق شبیه سازی سه بعدی یاد بگیرند و در سراسر جهان در فرآیند‌های یادگیری اجتماعی شرکت کنند.

پاسخی بگذارید

خواهشمند است نام خود را بنویسید.
لطفا پیامتان را بنویسید.